REMASTERED, A WHOLE NEW WORLD
REMASTERED, A WHOLE NEW WORLD

Het verhaal achter de show

Remastered bestaat uit een aantal zalen waar je omgeven wordt door beeld en geluid. Hart van de totale experience is de half uur durende show waaraan Remastered zijn naam ontleent. Geïnspireerd op de werken van befaamde Hollands Meesters als Jeroen Bosch, Rembrandt, Mondriaan, Bruegel, Vermeer en Van Gogh. Elke bezoeker die we spreken na de show is onder de indruk, maar uitleggen wat ze hebben meegemaakt is lastiger. Wij nemen je graag mee in de achtergrond en totstandkoming van Remastered. Dat doen we bewust nadat je de show gezien hebt, zodat je voorafgaand en tijdens de show als bezoeker maximale ruimte hebt voor eigen interpretatie.

Welkomstruimte

Bij binnenkomst wordt je direct geconfronteerd met het grootste indoor LED-scherm van Europa. YIPP creëerde deze interactieve installatie en zij werken voornamelijk aan interactieve techniek waarbij fysiek en digitaal door elkaar heen lopen. En dat is precies het idee van de Playground: Jouw platte tekening wordt door de scanner om een 3D model gevouwen en naar het LED-scherm gestuurd waar het aan zijn ‘eigen digitale leven’ begint. Het ontwerp van het beeld is gebaseerd op het landschap van Nederland, de Hollandse Meesters.

Waterfall

Vanuit de wachtruimte loop je een gang in, waarvan het geluid van een waterval je eerder tegemoet komt dan de waterval zelf. Op de vloer van de steeg rollen geprojecteerde watergolven naar je toe. Op de muren zijn LED-lijnen die je naar binnen en naar beneden trekken, richting de waterval. Het idee hierachter is dat je via de waterval vanuit de fysieke wereld naar de digitale onderwaterwereld stapt.

De Blackout Alley

De Blackout Alley is een donkere, kronkelende gang. Je hoort geluiden van dieren die onder water leven, en wordt hier de weg gewezen door de bijzondere figuren uit de werken van Jeroen Bosch.

Underworld

Na de desoriëntatie van de Blackout Alley treed je de onderwaterwereld binnen. Je ontmoet scholen vissen en bij beweging en aanraking wijken de vissen en planten uit. Alles realtime en eenmalig, deze beelden komen niet meer terug. y=f(x) lab ontwikkelde deze onderwaterwereld en bij het ontwerp van deze unieke ruimte was het uitgangspunt dat je niet alleen toeschouwer bent, maar vooral deelnemer. Zij zijn de uitdaging aangegaan om iets te ontwikkelen wat in deze omvang nog nooit is gedaan. Iets waarvan iedereen vooraf aangaf dat het niet kon, maar het tegendeel is bewezen en nergens ter wereld worden zulke interactieve projecties vertoond.

Drip Cave & Elevator

Je verlaat de onderwaterwereld en loopt door een grot waar het water druppelt en waar je vervolgens de lift pakt die je in hoog tempo de wolken in stuurt.

Overworld

Als de deuren van de lift zich openen, stap je in de wolken. Wolken drijven aan je voorbij en zwermen vogels vliegen mee op de wind. In dit ontwerp, ook van y=f(x), zijn de Hollandse luchten van de middeleeuwse schilders uitgangspunt geweest. Hierbij is zelfs het craqueleren, het effect van een gebarsten verf- of vernislaag, zichtbaar. De ruimte is bedoeld als rustpunt in de opbouw naar de mainshow van dertig minuten.

Speculum

Je loopt door naar het speculum, daar sta je letterlijk middenin een geanimeerde interpretatie van ‘De Tuin der Lusten’. Studio Smack uit Breda haalde dit meesterwerk naar de 21ste eeuw met een overdaad aan verwijzingen naar hedendaagse kwalen en populaire cultuur. Heb je bijvoorbeeld Kurt Cobain, Harvey Weinstein of Batman ontdekt?

Stap voor stap door de hoofdact

Robin Groenveld is het creatieve brein achter de totstandkoming van Remastered. Vanuit een achtergrond in de muziekindustrie werd hij getriggerd door de enorme impact die nieuwe vormen van digitale beeldcreatie hebben, mogelijk gemaakt door de ontwikkelingen op het gebied van computersnelheid en beeldprojectie. “Grote popconcerten worden steeds vaker begeleid door enorme beeld- en lichtshows. Ik dacht, wat als we het nu eens omkeren? Iedereen wordt de hele dag omringd door beeldtaal, dus dat sluit erg goed aan bij onze belevingswereld. Het idee om daarmee aan de slag inspireerde me enorm. En een combinatie van een expositie en een evenement was nog een redelijk onontgonnen gebied.”

De ontdekkingsreis begon bij het zoeken naar een thema. Groenveld: “Ik vroeg me af waar wij als Nederlanders historisch gezien bekend om staan, waar we in uitblinken. Als je denkt in termen van beelden dan kom je al gauw uit bij de schilderijen van de Hollandse Meesters. Rembrandt, Breugel, Vermeer en meer recent bijvoorbeeld Mondriaan. Maar wat niet veel mensen weten is dat ons land vandaag-de-dag een toppositie inneemt in de digitale beeldcreatie van bijvoorbeeld computergames, 3D-animatie en VR-toepassingen. Dat zijn de Hollandse Meesters van nu. Toen viel al snel het kwartje welke richting ik op wilde gaan”.

De ervaring van jarenlang producties opzetten in de muziekindustrie kwam goed van pas. “Ik wilde een show die je van de voeten blaast. Net als bij een concert met een begin, een zorgvuldige opbouw en een spetterend slotakkoord. Met verrassende beelden en ondersteund door eigentijdse muziek. Precies ook iets waar wij als Nederlanders wereldwijd hoog mee scoren. Onze deejays staan al jaren aan de top in de dance-scene en kunnen dus ook met trots ‘Dutch Masters’ worden genoemd.”

Met dit basisidee ging Groenveld aan de slag. Het werd een ontdekkingsreis waarbij de fantasie de vrije hand kreeg. “Ik haal mijn inspiratie overal vandaan. Van video’s van Massive Attack tot Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, van Prince tot Superman, Van Boudewijn de Groot tot computergames. Het werk van een aantal vermaarde schilders was wel een uitgangspunt, maar vooral een inspiratiebron. Bovendien merkte ik dat al die schilders elkaar opeenvolgend enorm hebben geïnspireerd, dus daar was ook al een lijn. Maar het belangrijkste was dat ik vrij wilde denken, dat ik iets unieks wilde doen. Associatie en vervreemding zijn de sleutelwoorden bij wat ik voor ogen had”.

De vervreemding begint al voor aanvang. Bezoekers verzamelen zich in een grote ruimte waar in afwachting van het begin om hen heen een kakafonie aan klokken een loopje neemt met de tijd. Projectie over vier metershoge wanden en over de gehele vloer omringen je met beeld en surround sound komt uit alle hoeken. Een grote koker midden in zaal beneemt je in eerste instantie het 360-graden-zicht en je oriëntatie. Er staat wat te gebeuren.

Jeroen Bosch

Als het klokkengeraas er luidruchtig bij neervalt start de show met een timelapse waarin we het ontstaan van het leven zien gebeuren. Dan verschijnt de eerste Hollandse Meester ten tonele, Jeroen Bosch. Groenveld: “Die man was pure rock ’n roll, n rock-star avant la lettre. Rauw en ongebreideld qua fantasie. Vandaar dat ik hem wilde afschilderen als een soort Marvel action hero. Geen oude man, maar een jonge reus, een magiër die met zijn staf zijn omgeving en dwaze figuren tot leven brengt.”

Als Bosch met zijn gevolg in een bonte optocht het land doortrekt, ervaar je als kijker pas echt wat de projectie om je heen met je doet. De speciaal door deejay Sam Feldt gecomponeerde muziek versterkt het gevoel dat alles zich om je heen afspeelt.

Pieter Bruegel de Oude

Wanneer de magiër tot slot bij toverslag de dag in nacht heeft veranderd en afscheid heeft genomen van zijn publiek verschijnt midden in de zaal de Toren van Babel. En kondigt daarmee de volgende Hollandse Meester aan, Bruegel. “Ik raakte geïnspireerd door het verhaal achter het schilderij, waarbij volgens de Bijbel God de bouwers van de toren strafte voor hun hoogmoed om tot in de hemel te willen reiken, door ze in allerlei verschillende talen te laten spreken. Eigenlijk gaat het hier in feite om verbeelding van communicatie. Of liever gezegd: kortsluiting in communicatie, waardoor mensen elkaar niet meer gaan begrijpen. De muziek is overigens gebaseerd op oorspronkelijke muziek uit die tijd. En ja, uiteindelijk gaat het mis en stort de hele boel in elkaar”.

God heeft gestraft, het is over en uit, na hoogmoed komt de val. Wat rest is de Triomf van de Dood, zoals Bruegel dat heeft verbeeld in zijn schilderij. Met de huidige techniek komt de dood tot leven, rijdend op zijn kar vol schedels door een desolaat landschap van hel en verdoemenis. Af en toe richt hij zich tot zijn publiek, om vervolgens zijn macabere weg te vervolgen. Het doek kwast zwart en het wordt donker.

Rembrandt van Rijn

Een hartslag kondigt nieuw leven aan. Een nieuw canvas dat is voorbestemd aan Rembrandt. Kleurrijke penseelstreken zwieren door de ruimte en onthullen beroemde portretten van de meester-schilder. Saillant detail: in het begin zien we alleen portretten van mannen, daarna alleen maar vrouwen. Groenveld: “Ik wilde per sé dat alle afzonderlijke lijnen zijn opgebouwd uit de kleurpixels van de getoonde schilderijen zelf. Dat was een behoorlijke uitdaging, maar het geeft een prachtig effect. De beelden worden op die manier logisch onthuld en ook weer ‘afgebroken’. Op die manier kregen we een prachtig palet, dat we daarna over de hele vloer geprojecteerd mengen en laten uitvloeien. Het is ook een soort meditatief rustpunt in de show.”

Johannes Vermeer

Het werk van Vermeer kenmerkt zich door de vele inkijkjes in kamers met alledaagse taferelen. ”Het kostte me wat hoofdbrekens om daar een vorm voor te vinden. Hoe verbeeld je dat? Ik vond de oplossing in een poppenhuis met veel kamers. Achter de deuren kon ik steeds naar binnenkijken. Om het te realiseren hebben we het hele poppenhuis digitaal in 3D nagebouwd en zijn toen gaan invullen.” Als publiek krimp je in tot miniatuurformaat en loop je samen door de gangen, langs de trappen. Je ervaart op een heel bijzondere manier het perspectief en raakt bewust van de ruimte waar je je in bevindt. Een grande tour door de wereld van Vermeer. Waar je aan het eind virtueel naar buiten stapt op een binnenplaatsje en voor je gevoel langzaam wordt opgelicht tot boven de daken.

Vincent van Gogh

Daar kleurt de hemel blauw in een wirwar van duizenden streepjes. “De schildertechniek van Van Gogh leent zich bij uitstek voor een mooie digitale interpretatie. Ik wilde bewust geen schilderij zelf afbeelden of bewerken want dat lag mijns inziens teveel voor de hand en is al vaker gedaan. Ik heb zijn bouwstenen als het ware gebruikt en daar een eigen invulling aan gegeven. Iedereen mag er van alles in zien. En op een of andere manier zit je ook toch even in het hoofd van de schilder, tenminste zo ervaar ik dat.”

Piet Mondriaan

Daar kleurt de hemel blauw in een wirwar van duizenden streepjes. “De schildertechniek van Van Gogh leent zich bij uitstek voor een mooie digitale interpretatie. Ik wilde bewust geen schilderij zelf afbeelden of bewerken want dat lag mijns inziens teveel voor de hand en is al vaker gedaan. Ik heb zijn bouwstenen als het ware gebruikt en daar een eigen invulling aan gegeven. Iedereen mag er van alles in zien. En op een of andere manier zit je ook toch even in het hoofd van de schilder, tenminste zo ervaar ik dat.”

Terug naar het overzicht